Kihasználják a bankok az ügyfeleket: Az Európai Bizottság a lakossági banki szektorban végzett felmérése szerint a bankok visszaélnek a lakossági ügyfelek tájékozatlanságával, magasan tartják a lakossági banki szolgáltatások költségeit és akadályozzák a versenyt.
Az EU lakossági banki ágazata évente az uniós GDP 2%-ának megfelelő, mintegy 250-275 milliárd euró bruttó bevételt eredményez. Brüsszel aggályosnak tartja, hogy egyes tagállamokban tartósan magas a jövedelmezőség, a nagyfokú piaci koncentráció, valamint a piacra való belépést egyértelműen akadályozó tényezők együttes jelenléte, mivel a bankok képesek befolyásolni az ügyfeleket és kisebb cégeket érintő árszinteket. A jelentés szerint egyes, a hitelezők által a hitelkamatok megállapításánál alkalmazott, bizalmas adatokat tartalmazó hitelnyilvántartásokat a bankok arra használhatnak fel, hogy kizárják a lakossági bankügyletek piacaira újonnan belépni kívánókat.
A Bizottság szerint a tagállamok többségében széles körben elterjedt az árukapcsolás, azaz a hitelt igénylő ügyfelet arra kötelezik, hogy további biztosítást kössön vagy folyószámlát nyisson. Jelentősek az ügyfelek mobilitását nehezítő akadályok is, főleg a folyószámla megváltoztatásával járó kényelmetlenségek is - áll a jelentésben.
Bankkártya piacok
A vizsgálat szerint a nagymértékben koncentrált bankkártya piacok számos tagállamban - különösen a bankkártyák megszerzését illetően - lehetővé teszik, hogy a már piacon lévő bankok korlátozzák az új versenytársak belépését, és magasabb kártyadíjakat vessenek ki. A Bizottság szerint aggályos az is, hogy a kereskedői jutalékok Európa-szerte nagyon eltérőek. Például a magas jutalékokat kivető tagállamokban működő cégek - az alacsony jutalékokat alkalmazó tagállamokhoz képest - bankkártyás eladásokból származó bevételük három-négyszeresét kényszerülnek a bankoknak kifizetni.
A jelentés kitér arra is, hogy a magas és tartós jövedelmezőség - különösen a kártyakibocsátás terén - azt mutatja, hogy egyes tagállamok bankjai jelentős piaci befolyást birtokolnak, és magas kártyadíjakat vethetnek ki a cégekre és az ügyfelekre. Ráadásul a jelentés szerint az Európa-szerte eltérő műszaki szabványok számos szolgáltató számára megakadályozzák az összeurópai szinten folytatott hatékony működést. Kroes biztos külön kitért a Visa és a Mastercard kártyaszolgáltatók piaci helyzetére. Kroes szerint a két cég duopóliumot alkot.
Euvonal & EUX TV
Euvonal & EUX TV
No comments:
Post a Comment