Thursday, November 5, 2009

Telekommunikációs csomag

A csomag célja a telekommunikációs verseny és a fogyasztók jobb és olcsóbb kiszolgálása; a jogszabályok rendelkeznek majd a rádióspektrum kiosztásáról, az adatvédelemről és a nemzeti szabályozó hatóságok közötti együttműködésről.
Az intézmények sokáig nem tudtak megegyezni az internethozzáférés korlátozásával kapcsolatban, végül a kompromisszum értelmében kimondták: Az internethozzáférést csak szükség esetén, arányos mértékben, tisztességes és pártatlan eljárás, valamint a felhasználó meghallgatása után lehet korlátozni.
A Tanács és az EP delegációja májusban már egyetértett abban, hogy az internet kiemelkedő fontosságú az alapvető jogok (így az oktatáshoz, szólásszabadsághoz, az információhoz való hozzáféréshez fűződő jog) gyakorlásához. Az elektronikus kommunikációról szóló keretirányelvről szóló szerdai egyeztetőbizottsági ülésen az EP-képviselők ragaszkodtak ahhoz, hogy megfelelő eljárási szabályokkal biztosítsák az internethez való hozzáférést, összhangban az emberi jogok és alapvető szabadságjogok európai konvenciójával.
A hozzáférés biztonsága
A megállapodás szerint az internethozzáférés korlátozása csak akkor lehetséges, ha ez „megfelelő, arányos és szükséges egy demokratikus társadalomban”. Egy ilyen intézkedés során „tiszteletben kell tartani az ártatlanság vélelmét és a magánszférához fűződő jogot”, és biztosítani kell az „előzetes, tisztességes és pártatlan eljárást”. Ez utóbbi szerint a felhasználónak joga van elmondani véleményét, és jogorvoslati lehetőséget is kell biztosítani a számára. „Kellően megindokolt sürgős esetekben” megfelelő más eljárást is lehet alkalmazni, feltéve, hogy ez összhangban van az emberi jogi konvencióval.
A kompromisszumos szöveget az EP delegációja egyhangúlag elfogadta. Ezt a változatot még a teljes EP-nek és a Tanácsnak is meg kell szavaznia.
Az internetezők alapvető jogai
Az internetezők hozzáférésének jogellenes korlátozásának elkerülésére sem az Európai Bizottság eredeti javaslata, sem a Tanács közös álláspontja nem tartalmazott biztosítékot. Az EP kétszer is „beszavazott” viszont egy ilyen módosítást. Eszerint az igazságszolgáltatási szervek előzetes döntése nélkül nem lehetett volna korlátozni a felhasználók alapvető jogait (kivéve a közbiztonság veszélyeztetésének esetét). A Tanács kétszer is elutasította a módosítást, ezért került sor a harmadik olvasatra, amelynek során egy egyeztető bizottság próbál megállapodásra jutni.
A módosítással kapcsolatban komoly jogi aggályok is felvetődtek. Számos döntéshozó vélte úgy ugyanis, ez nem férne bele az EK-szerződés belső piaccal foglalkozó 95-ös cikkének keretébe, hanem a tagállamok jogrendszereinek harmonizációját jelentené, vagyis túlmenne az EU hatáskörén. Így az Európai Bíróság később megsemmisíthette volna a jogszabályt.
Erősödő fogyasztói jogok és a nemzeti szabályozók együttműködése
A Tanács 2009. október 26-án már véglegesen elfogadta a parlamenttel májusban kötött megállapodást a két másik telekommunikációs jogszabályról. Ezek egyike - egy rendelet - létrehozza a BEREC nevű új európai szervezetet, amely az uniós nemzeti telekommunikációs szabályozó hatóságok együttműködését segíti elő.
A másik jogszabály (irányelv) erősíti a fogyasztók jogait, így például arról rendelkezik, hogy a telefonszámot egy napon belül át lehessen vinni egy másik szolgáltatóhoz, illetve, hogy a „sütik” (cookies) számítógépre telepítéséhez engedélyt kelljen kérni.
További lépések
Az Európai Parlament a tervek szerint a november 23-26-ai ülésen szavaz harmadik olvasatban a most egyeztetett szövegről. Az EP-ben egyszerű, ezt követően a Tanácsban minősített többségre lesz szükség. További módosításra nincs mód. Ha akár az EP-ben, akár a Tanácsban nem kapja meg a szükséges többséget a jogszabály, az elektronikus kommunikációról szóló keretirányelvet el nem fogadottnak kell tekinteni.
Az együttdöntési eljárást az Európai Bizottság újonnan benyújtott javaslata indíthatja el újra. Részletes információ az unió távközlési csomagjáról a Bizottság sajtóközleményében olvasható.
Euvonal