Az Európai Unió közlekedési miniszterei hétfői (2008. április 7.) tanácskozásukon megállapodtak a Galileo műholdas navigációs rendszer elindításának utolsó kérdéseiről is.
A 30 műholdból és földi irányítóközpontból álló navigációs rendszerrel az unió egy, az Egyesült Államok globális helymeghatározó rendszeréhez (global positioning system - GPS) hasonló eszközt kíván kifejleszteni. A rendszer teljes mértékben az unió tulajdonát képezi majd, és a 2007-2013-as időszakra 3,4 milliárd eurós költségvetéssel rendelkezik. A Galileo 24 000 km magasságban keringő műholdjai ötféle szolgáltatást látnak majd el, alkalmazásuk a mindennapi életben is igen sokrétű lehet: a járművek irányításától a közlekedésbiztonságon át, a különféle kereskedelmi tevékenységek támogatásáig (bankszektor, geológia, közművek, energia stb.) terjedhet felhasználása.
A hétfői döntést követően a Galileo-program megvalósítását az Európai Bizottság felügyeli majd az Galileo Felügyelő Hatósággal (GSA- Galileo Supervisory Authority) és az Európai Űrügynökséggel együttműködve. A projekt politikai irányítása a Tanács valamint az Európai Parlament kezében marad.
A program finanszírozásáról - hosszas viták után - végül novemberben sikerült megállapodniuk a tagállamoknak. A korábbi elképzelésektől eltérően az infrastruktúra kifejlesztését végül nem helyezték a magánszektor kezébe, a kompromisszum értelmében a Galileo kiépítési szakaszának teljes költségét a közös kasszából fizetik majd.
Euvonal
Euvonal
No comments:
Post a Comment